Sponsor Insight: Yleisurheilun huippusuosio jatkuu

Sponsor Insight: Yleisurheilun huippusuosio jatkuu

Tuore tutkimus osoittaa, että yleisurheilu kiinnostaa suomalaisia yhä suuresti.


Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight on tutkinut suomalaisten kiinnostusta urheiluun vuodesta 2006 alkaen. Yleisurheilu saavutti tämän vuoden tutkimuksessa historian parhaan sijoituksensa, sillä se sijoittui kiinnostavuusprosenteissa toiseksi kestomenestyjä jääkiekon jälkeen.

Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 15. -24. helmikuuta välisenä aikana 2113 vähintään 15 vuotta täyttänyttä suomalaista nettipaneelin kautta.

Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta. Kaiken kaikkiaan tutkittiin kiinnostusta 56 eri urheilulajiin.

Viime vuoteen verrattuna yleisurheilu paransi sijoitustaan kolmannelta sijalta toiseksi ohittaen mäkihypyn. 38% vastaajista ilmoitti olevansa kiinnostunut yleisurheilusta. Jääkiekon prosenttiluku oli 51, hiihdon 36, mäkihypyn 34 ja formuloiden 30. ”Kiinnostuneella” tarkoitetaan tutkimuksessa sitä, että vastaaja seuraa urheilutapahtumia paikan päällä tai medioista.

Naisten mielestä kiinnostavimmat lajit olivat taitoluistelu, jääkiekko, hiihto ja yleisurheilu. Miesten suosikkilajeja olivat jääkiekko, formulat, yleisurheilu ja jalkapallo.

Yleisurheilu kiinnostaa tutkimuksen mukaan suuresti kaikenikäisiä suomalaisia, sillä yleisurheilu löytyy kolmen kärjestä kaikissa tutkimukseen haastatelluissa eri ikäryhmissä.

 

Lisätiedot: Sponsor Insight

 

  • If Vahinkovakuutus Oy
  • Asics